Hoe werkt fietsleasing?

Fietsleasing zit in de lift, meer en meer bedrijven kiezen er voor. Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven een fiets leaseplan invoeren. Het is een manier om sollicitanten over de streep te trekken of om werknemers aan boord te houden. Voor bedrijven met te weinig parkeerplaatsen kan het een efficiënte oplossing zijn. Ondernemingen kunnen zich profileren als een aantrekkelijke werknemer die zich inzet voor een betere duurzaamheid. De keuze voor leasing in plaats van het kopen van fietsen kan voor bedrijven interessanter zijn omdat leasing minder administratieve rompslomp meebrengt.


Er zijn 2 vormen van fietsleasing: financiële en operationele leasing.
Bij financiële leasing is het uiteindelijke doel het kopen van de fiets (een aankoop op afbetaling). Kosten voor financiële leasing zijn voor de werkgever 120% aftrekbaar.
Bij operationele leasing gaat het over het gebruik van de fiets gedurende een bepaalde periode. De fiets wordt ter beschikking gesteld van de werknemer, maar blijft eigendom van de leasingfirma. Je huurt als het ware het gebruik van de fiets.Kosten voor operationele leasing zijn voor de werkgever 100% aftrekbaar.Operationele leasing is veruit de meest voorkomende vorm van fietsleasing.

Hoe werkt operationele leasing?
Het leasing bedrijf sluit eerst een raamovereenkomst met de werkgever.
Daarna kunnen de werknemers die in aanmerking komen een offerte aanvragen bij een door de leasingmaatschappij erkende fietshandelaar.
Zodra de offerte van de fietsleverancier is goedgekeurd door de leasingmaatschappij, wordt een lease contract tussen leasingmaatschappij en de werknemer opgemaakt.
In een fietsleaseplan tussen werkgever en werknemer worden alle afspraken over de toekenning en het gebruik van de fiets vastgelegd.

Bijna alle leasingfirma’s bieden een totaalpakket aan met een ruime keuze aan fietsen, verzekering, fietsbijstand en de administratieve afhandeling.

Fietsleasing met salarisruil
De betaling van het leasecontract kan gebeuren via het brutoloon. Door deze loonruil  kost de fiets aan de werknemer eigenlijk maar de helft in vergelijking met de situatie waarin de werknemer via het nettoloon een fiets zou aankopen. Bovendien is dit budgetneutraal voor de werkgever!